EDAsTIM je program určený pro děti v posledním roce docházky do mateřské školky. Jedná se o podporu školní připravenosti za spoluúčasti rodičů. Tato forma má velký přínos pro všechny aktéry - učitele, děti, rodiče. Program si klade za cíl komplexní a systematický rozvoj předškolních dětí v posledním roce před zahájením školní docházky. Formou hry a dalších aktivit podněcujeme rozvoj schopností a dovedností důležitých pro zvládání trivia (tj. pro budoucí čtení, psaní, počítání). Ale nejen to, podporuje v dětech zvídavost, potřebu objevování, vede je k přemýšlení, logickému usuzování, provázanosti myšlenkových operací.
Kromě poznávacích kompetencí jsou v programu rozvíjeny další důležité předpoklady pro školní práci - koncentrace pozornosti, smysl pro povinnost, dokončení úkolu, dodržování pravidel, sociální chování.
Již samotný název systému napovídá o jeho zaměření, zkratka EDAsTIM zastupuje slova edukace (výchova, vzdělávání) a stimulace (podněcováání k činnostem, povzbuzování). Dětem je tato zkratka představena jako jméno dvou doprovázejících postav: klokana Edy a koaly Tima.
Ve všech rozvíjených oblastech jsou pdněty řazeny od jednodušších po obtížnější, od vývojově nižších, po vývojově vyšší. V každé následující lekci se tak děti setkávají s vyšším stupněm náročnosti.
-
-
ORGANIZACE PROGRAMU
Počet lekcí: 10
Počet dětí ve skupině: 6-8, s dítětem je VŽDY přítomen jeden z rodičů
Interval: zpravidla 1x za 14 dnů
Kdy: 15:30 - 16:30 hod (den v týdnu se domluví na třídních schůzkách)
Lektoři: učitelky MŠ
Délka jedné lekce: cca 60 minut
Cena: dle aktuální ceny materiálů - cca 535 Kč
-
-
PRŮBĚH LEKCE
Každá lekce zahrnuje infividuální i skupinové činnosti.
1. Individuální činnosti
V první části děti pracují u stolu vedle svého rodiče. Probíhají činnosti, které jsou zaměřené na rozvoj grafomotoriky, v úvodních lekcích i jemné motoriky.
2. Skupinové činnosti
Ve druhé části pracují děti v kruhu na koberci, rodiče mají možnost činnosti a reakce dětí sledovat. Obsahem tohoto bloku je rozvoj řeči, sluchového vnímání. Někdy i rozvoj dalších oblastí.
3. Individuální i skupinové činnosti
Ve třetí části se děti opět vracejí k rodičům ke stolu/na koberec. Zpravidla se realizují činnosti, při kterých dítě něco skládá, stříhá, potřebuje tužku, papír. Týká se to zejména rozvoje zrakového vnímání, prostorové orientace.
Rodič je během lekcí seznamovám s cílem a významem prováděné činnosti.
Samotných deset hodin práce ve skupině by bylo pro rozvoj schopností dítěte nedeostatečné, proto je program postaven tak, aby rodič získal podněty, činnosti byly vysvětleny a navozeny. Dítě dostává další náměty pro aktivity v domácím prostředí - pracovní listy. Je velmi důležité, aby dítě navozené dovednosti upevňovalo a mohlo tak v přístí lekci navázat vyšším stupněm obtížnosti.
-
-
ROZVÍJENÉ OBLASTI
- Grafomotorika, jemná motorika
- Řeč včetně sluchového vnímání a paměti
- Zrakové vnímání a paměť
- Prostorová orientace
- Časová orientace
- Zakladní matematické představy
- Sociálně - emoční oblast
- Práceschopnost, koncentrace pozornosti